أهم الأخبار اليوم .. #بيان_الألتراس عن مبادرة السيسي يتصدر «تويتر».. و«الغندور»: «محدش بيجيب حقه بالدراع»

0 تعليق 2 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

تسبب قبول رابطة «الألتراس» مبادرة الرئيس عبدالفتاح السيسي، للحوار بشأن أحداث بورسعيد، التي راح ضحيتها 72 شهيدًا من مشجعي النادي الأهلي، في رودو فعل متباينة عبر مواقع التواصل الإجتماعي.

البداية كانت عبر الصفحة الرسمية للألتراس حيث كُتب تعليق: «من رأيي المتواضع اقعدو معاه (الرئيس السيسي) وشكلو لجنة وإيدكم في إيد الوايت نايتس وتوصلو صوتهم للرئيس»، وعلق آخر: «هو ده الصح.. ويارب دى تكون بداية الهداية وأخذ الحقوق بالعقل، وأتمنى من الالتراس عدم الانصياع ورا العالم الضالة اللي هتقضى الأيام الجاية تسخين وتوليع علشان تفضل هايجة لخدمة مصالحهم فقط».

على الجانب الآخر، رفض عدد كبير من المعلقين بيان الألتراس أو الجلوس مع السيسي، فقال «محمد»: «الحق يطلب ولا يتفاوض عليه، هي مش كيميا من قتل يقتل بالقانون، ومن اشترك في الجرم يقدم للمحاكمة ويعاقب.. جو القعدات والتفاوض لا زمانه ولا مكانه».

واحتل هاشتاج «#بيان_الألتراس» صدارة التداول عبر تويتر، حيث كبت أحد المستخدمين: «الإخوان بتنزل من فترة شوف نزول الألتراس مره واحدة عمل فيهم إيه ولسه في أمل»، بينما دافع الإعلامي خالد الغندور عن مؤسسات الدولة مهاجمًا رابطة التراس أهلاوي بسبب ما فعلته في ملعب مختار التتش، قائلًا: «محدش بيجيب حقه بالدراع لكن بالقانون، وأهالي الشهداء أهم حاجة عندهم إن القاتل يعاقب ويقتل وليس أي شخص مظلوم».

ووافق «الغندور»، خلال مداخلة هاتفية لبرنامج «العاشرة مساء»، الذي يقدمه الإعلامي وائل الإبراشي على فضائية «دريم»، على دعوة السيسي في مداخلة هاتفية له مع الإعلامي عمرو أديب، على الحور مع الألتراس، قائلًا: «مفيش مشكلة من محاولة لاحتواء الشباب، وإذا نجحت يكون خير، وإحنا ضد اللي بيخرب وبيحرق اتحاد الكرة وبيضرب رئيس الزمالك واللي بيقتحم الأندية واللي بيعمل مشاكل في المغرب وتونس، إحنا ضد الغلط مش ضد التشجيع».

كان الرئيس السيسي خرج، مساء الاثنين، ليخالف الهجوم الذي شن على الألتراس، ودعا في اتصال هاتفي مع القاهرة اليوم، على قناة اليوم، للإعلامي عمرو أديب، لتشكيل لجنة من 10 الألتراس ليتم عرض نتائج التحقيقات عليهم، قائلًا: «يا شباب الألتراس رشحوا عشرة منكم بتثقوا فيهم ويتم إطلاعهم على النتائج اللي تم التواصل إليها حتى الآن، والموضوع مش سر، ولازم يطلعوا على كل شيء برعاية الرئاسة».

وتابع «أنا كنت موجود في موضوع الألتراس بتاع مذبحة بورسعيد، ومفيش حاجة اتمسكت، ومفيش حقيقة واضحة بجلاء نقدر نطمئن لها، في حد مخبي حاجة أو حد مش عارف حاجة ممكن يكون ده حصل»، واضاف «الفكرة كلها أنه في حالة العدد الكبير ممكن تضيع حقائق كتير، ولو قدر الله كان حد ولع في المدرج كانت الناس هتقول من جوه وكده، في الأعداد الكبيرة من البشر يصعب الوصول لحقائق، وده حصل في حاجات كتير من بعد 2011 مثل ماسبيرو وأحداث محمد محمود، وحريق المجمع العلمي، والصورة اللي بتتشاف غير التفاصيل اللي لازم نوصل لها».

------------------------
الخبر : أهم الأخبار اليوم .. #بيان_الألتراس عن مبادرة السيسي يتصدر «تويتر».. و«الغندور»: «محدش بيجيب حقه بالدراع» .. تخلي صحيفة الاجيال الحرة مسئوليتها الكاملة عن محتوي هذا الخبر وانما تقع المسئولية علي الناشر الاصلي للخبر و المصدر هنا : المصرى اليوم - مصر

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق