أهم الأخبار اليوم .. السيسي: «عايزين نرشّد الاستهلاك عشان مانقولش المياه غالية»

0 تعليق 2 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

طالب الرئيس عبدالفتاح السيسي، السبت، الدكتور مصطفى مدبولي، وزير الإسكان، بشرح كافة تفاصيل المشروعات للمواطنين، قائلاً: «مصر تحتاج إلى 35 مليون متر مياه صالحة يوميًا بيكلف كام على مصر عشان أوفر مياه صحية للمصريين المتر بكام، فمصر بحاجة إلى 40 مليون جنيه يوميًا لتوفير مياه صحية».

وأضاف «السيسي»، خلال مقاطعته لكلمة الوزير في افتتاح عدد من المشروعات الخدمية بـ6 أكتوبر، السبت: «لو نتحدث عن تكلفة المحطة الدولة لازم نكون منتبهين لنفسنا إحنا عايزين نعرف عشان أرشد الاستهلاك وعشان مقولش المياه غالية عليا بوفر المياه للمواطنين بأقل من التكلفة الحقيقية».

وتابع: «عايزين نعرف الدنيا فيها أيه عشان مهم كلنا كمصريين نعرف حجم التحدي والمطالب وهل متاح أم لا عشان حق المصريين علينا يعرفوا إيه الموجود في بلدنا».

واستطرد قائلاً: «كمسوؤلين اشرحوا للناس متر المياه اللي بيوصل لحضرتك بيتكلف كام الدولة لا تستطيع متقدرش مش هنعيش ونسيب الآخرين يواجهوا مصريهم».

وتابع في حديثه إلى المسؤولين «شوفوا المطلوب إيه والمتاح إيه حجم الإسكان المطلوب سنويًا نصف مليون وحدة في السنة القطاع العام والخاص».

------------------------
الخبر : أهم الأخبار اليوم .. السيسي: «عايزين نرشّد الاستهلاك عشان مانقولش المياه غالية» .. تخلي صحيفة الاجيال الحرة مسئوليتها الكاملة عن محتوي هذا الخبر وانما تقع المسئولية علي الناشر الاصلي للخبر و المصدر هنا : المصرى اليوم - مصر

أخبار ذات صلة

0 تعليق